Berisheet – del 3

“Tid i videon – som er her – 20:43 fra til 33:23)

La oss gå tilbake til Yood tabellen som gir oss, som gir oss det første profetiske tidsrammemarkøren i Beresheet profetien. En profetisk tidstabell på 4000 år.

Ha i minne at vi ser på Beresheet profetien, gjennom endetidslinsens profetiske øyne – som er basert på troen at Gud har kommunisert i både mønster og skrift og ved direkte åpenbaring.

Og ved direkte åpenbaring har han tildelt 7000 år for menneskeheten, på denne plassen jorden. Dette perspektivet blir kalt Millenium (årtusen) dagen eller Sabbat Millenium (1000 år Sabbat), eller dag for tusen års perspektivet. Denne måten å kalkulere denne utbrettelsen av tid – eller hva enn du velger å kalle det, er den eldste profetiske bibelske perspektivet på jorden. 

Konseptet er veldig ukomplisert og enkelt å gripe. Gud ga menneskeheten fra begynnelsen en syv fastsatte dager i en gjentatt syklus. Gud åpenbarte fra sitt perspektiv at hver fastsatt skapelse dag var 1000 år, og 1000 år som en dag, fra hans guddommelige utgangspunkt. Hvor han etterlot oss uten tvil hva Han hadde i sinne. Han fremmet åpenbaring i sitt Ord – viktigheten av nummer syv.

Gjennom Bibelen så er nummer syv betraktet som ett hellig tall. Det demonstrerte en ting av guddommelig fullbyrdelse. Det grunnleggende konseptet er at Gud har gitt mennesket 6000 år til å virke. Det virket vill opphøre av enden av de 6000 årene – for så å bli fulgt av ett tusen år av hvile. Så i ett nøtteskall – 7000 år i millenium perspektiv – vi tror at tiden for menneskeheten startet ved skapelsen. Bretter seg ut for 6000 år av virke, og slutter ved det 7000 året.

Nå er spørsmålet – vil Berisheet Profetien åpenbare det nøyaktige året når Jesus ble korsfestet ? Er det nøyaktig 4000 år fra Skapelsen til korsfestelsen. Om du tror på Millenium dag for 1000 års persektiv (dvs 1000 år for menneskene for hver dag Gud brukte for å skape jorden – og så 1 dag/1000 år av hvile) – så kanskje du sier ja.

Om Jesus døde på Korset i 30 e.Kr. – og profetien forkynner at hendelsen rundt Korset vil begynne akkurat 4000 år senere – fra skapelsesdagen tilnærmelsesvis 4004 – f.Kr. Vel – det er nære nok. Problemet er at når du begynner med å regne på dette – med denne skapelsesdatoen – og går fremover 4000 år – med en ekstra 33 eller rundt der i år – for noen er det nære nok. Men for de som tar Guds Ord bokstavelig, så er det et reelt problem. Ettersom dette perspektivet feiler med bare 33 år. Det vil bli vanskelig å forkynne fremtidige hendelser på Guds millenimum kalender. Men hvem som helst presisjon – siden tusen år ikke lenger er en bokstavelig tid – men kun en estimat.

Finnes det bevis i Bibelen basert på profetisk tid åpenbart som varsel for fremtiden – som ville rettferdiggjøre denne typen av variasjon og unøyaktighet når det kommer til Guds åpenbaring – angående det er noe som vil oppfylles?  Med andre ord – når Gud sier 1000 år – kan vi ta ham seriøst og bokstavelig, eller skal vi ta det som et overslag?

La oss stille spørsmålet igjen. Ville Beresheet Yood Tav tidsstempel åpenbarte det eksakte presise året når korsfestelsen skjedde? Ved å starte på år 4004 f.Kr. – året for skapelsen – og så gå fremover 4000 år? Svaret er nei!

La oss se det fra ett annet perspektiv. La oss overveie at Gud i sin store visdom ikke ga oss det eksakte året for korsfestelsen ved å starte nedtellingen fra skapelsen. Isteden Gud skaffet oss til veie noe mye mer forbløffende.  Gud ga til oss en referansestandard/måleenhet som åpenbarer tiden i 1000 års trinnvis 1000 års oversikt som er designet til å ta oss rett tilbake til 1 Mosebok – hvor vi igjen må vurdere igjen 6 dager av skapelsen.

6 dager av aktivitet fulgt av den 7`ende dagen til hvile. Ser du den profetiske linjen som forutsigelsen en millenium – regjert av Messias – i hver syklus av de 6 dagene av Skapelsen fulgt av en hviledag. Legg merke til den ukentlig mønsteret som Gud designet for å repetere seg hundrevis av tusenvis av ganger – som en øvelse og en profetisk forutsigelse (altså uke for uke – gjennom 1000 for 1000 år) som forløper for den endelige syvende dagen.

Er dette en forhåndsindikasjon av 1000 års riket av Guds sønn på jorden? Selvfølgelig. Og det er vanskelig å bomme på. Gud har gitt oss en millenium tidsspenn som er utfyllende/supplerende og konsis med 6 dager for 1000 år for hver dag. Gud setter det foran oss som ett mønster i 1 Mos. 1.

Overvei den ene dagen med Herren – er lik en 1000 år – en åpenbaring åpenbart i både det gamle og det nye testamentet, i et guddommelig perspektiv – som endelig blir bekreftet av Herren Jesus.

Jesus åpenbarer 6 ganger i Åpenbaringsboken den eksakte tids perioden av hans syvende dag – den kommende kongelige regjeringstid over jorden – den syvende dagen – den sluttelige dagen – som vil vare nøyaktig i 1000 år. Om den syvende dagen er eksakt 1000 år, så må de andre 6 dagene også være presis ett tusen år hver. 6 dager er lik eksakt 6 tusen år. Det er fundamentet i den numeriske konseptet som oppfyller sabbat milleniumet – endetids perspektivet som er den eldste Eskatologien i verden.

Dette er den profetiske synet som ble hold av oldtidens jødiske rabbinere og de tidlige kirke fedrene. Dette Millenium perspektivet er ikke lengre farvorisert ved bibelske bokstavtro folk – fordi det virker som det har feilet. Mange kristne som tror på millennium dagene for 1000 års perspektiv – kalkulert fra starten av skapelsen 4004 f.Kr. – ville ha en klimaks i det andre komme av Jesus – som leder opp til året 2000.  Når det ikke skjedde – mistet mange kristne tiltroen til nøyaktigheten i Millenimum dag for 1000 års perspektiv.

Det kan virke som Millenimum tids klokke er så presis som noen hadde sett for seg. Men åpenbart – gud har ikke feilet – så kanskje tiden for 1000 år er kanskje bare et overslag og så kan man ikke ta det bokstavelig? Skal vi bare innrømme at denne ideen (millenium) feilet eller har man feilet til å forstå det fra Guds perspektiv?

La oss ta en titt på dette fra ett annet synspunkt. La oss ta en frisk titt på dette (bilde over) – og stille 2 spørsmål:

Når døde Guds sønn på Korset og hvorfor døde Guds Sønn på korset?

Når tegnet på Yood i tabellen, de siste 2 bokstavene i Beresheet profetien oppfylles, vil historiens hendelser gi oss svaret. Jesus døde i påske i 30 e.Kr. Hvorfor? Hvorfor hang frelseren på ett kors?

Han døde for å reverse forbannelsen til Adam, og alle hans etterkommere inkludert deg og meg. Han døde for å sone for syndene, opprøret til Adam og hans etterkommere. Men Når og Hvorfor friskt i tankene – la oss en gang til titte på den 4000 års tidsstemplede målestang som tillater oss å se tilbake i tid. Som starter ved korsfestelsen av Kristus, i påsken i 30 e.Kr.

Men istedenfor å gå fremover fra foreslått skapelsesdato  – hva skjer om vi titter tilbake i tid – 4000 år fra Korset på Golgata – vil vi oppdage Millenium tidstabellen av 4000 år – om beregning basert på startdato på skapelsen. Eller vil vi oppdage grunnen, presisjonen og majestet av dette årtusenet (millenimumet) profetisk tidstabell fra Guds ståsted av å se ting.

Når vi tar denne 4000 år målestangen  og legger det på en tidslinje. Som starter ved påsken i 30 e.Kr. og så gå 4000 år tilbake i tiden. Hva slags hendelse vil vi da oppdage. Vi oppdager en dato som ingen andre har vurdert i det hele tatt – inntil nå.

Vi oppdaget ett år hvor monumental åndelig betydning har blitt skjult, for over 6000 år. Vi oppdaget året 3970 f.Kr. Hvorfor er det året viktig? Dette er opplagt ikke skapelsen av bibelsk kronologi. Om vi starter med korset – ved påsken – og går 4000 år tilbake – så kommer vi til året 3970 f.Kr. Om vi starter med det året – og går tilbake i tid enda 33,5 år – hvilken dato lander vi da på? Skapelsesdato 4004 f.Kr. Dette er datoen de som studerer bibelen på bibelsk kronologi tror er den mest sannsynlige tiden for å datere skapelsen.

For å være fullkommen klar over skapelse datoen av 4000 år – så er det på kun bibelsk kronologi alene.  Biskop James Usher er ikke den eneste som studerer Bibelen som tror at skapelsen tok sted i år 4004 f.Kr.

La du merke til at jeg ikke startet denne profetiske forutsigelsen fra startpunktet av skapelsen av 4004 f.Kr og gikk så fremover i tid. Nei, jeg landet på 4000 for datoen ved å bruke Beresheet påske profetisk bokstavelig. Og gikk så 4000 år tilbake i tid. Og til slutt la på 33,5 år til ligningen.

Om du lurer på hvorfor jeg la på 33,5 år til de 4000 år med forutsigelser  – her er grunnen:

33,5 år er tiden Jesus var på jorden fra hans fødsel til hans oppstandelse og Himmelfart. Om mønsteret er profeti – er det bare fornuftig å forvente –

at de 33,5 årene er den andre Adams syndløse liv  – hvor navnet er Jesus Kristus – vil passe eksakt med det syndløse livet til den første Adam i Edens hage i den veldig korte tiden av uskyld.

Vi kan på en fornuftig måte anta at den første Adam levde 33,5 år i uskyld i Edens Hage – før han åndelige sett døde. Det øyeblikket han syndet. Adams synd resulterte i en umiddelbar åndelig død og begynnelsen av forråtnelse som resulterte i hans fysiske død når han var 930 år gammel.

Adams syndfulle handling resulterte i død og korrupsjon til alle hans etterkommere, inkludert deg og meg.

Gud har også inkluderte oss inn i den ene dagen som et tusen års konseptet åpenbart av både 6 dagers skapelsens handlinger og den fysiske døden til Adam. Tenk etter om Gud fortalte Adam at han ville dø den dagen han han spiste den forbudne frukten og likevel levde Adam helt til han ble 930 år gammel. Gud tilkjennega til oss også, ved sin profetiske konsept av en dag – skulle være som tusen år i hans syn.

Gjorde Adam, ifølge Guds profetiske vei, ved å ha gjort feil i fysisk hensende (litt usikker på oversettelsen – se selv på rundt tiden: 32:18), døde på den dagen han spiste den forbudte frukt – en dag som var på Guds kalender som 1000 år?

Er det ikke overraskende at mønsteret lagd av den første Adam i Edens hage er kopiert ved presisjon ved den siste Adam Jesus Kristus – som kom for å reversere forbannelsen satt i bevegelse av den første Adam.

Jesus var klart 33,5 år da Han døde på korset ved påsken i år 30 – det er en historisk fakta (Oa: Nb! Det er mange beregninger rundt dette – alt fra 27 e.Kr til 33 e.Kr – men det kan godt være at dette er den rette beregningen).

Beresheet profetien sender oss ikke tilbake til skapelsen – den sender oss tilbake til det nøyaktige øyeblikket da synden kom inn i hjertet av den første Adam. Nå vet vi hvorfor året 3970 er viktig, fordi det er sannsyneligvis det året da synden kom inn i verden. 33,5 år etter skapelsen. Det året da Gud startet nedtellingen av de 4000 årene som ville få sitt klimaks i offeret – som ville ødelegge pakten med synd og død som Adam og alle hans etterkommere hadde gått inn i.  (Tid 32:23)